Poziv Inšpektorata RS za Informacijsko družbo - ali vaše spletišče izpolnjuje ali ne izpolnjuje zahteve iz ZDSMA
V preteklem tednu so občine, javni zavodi in drugi proračunski uporabniki prejeli dopis Inšpektorata RS za informacijsko družbo, v katerem so oziroma ste pozvani k posredovanju dveh odgovorov:
- ali vaše spletišče izpolnjuje ali ne izpolnjuje zahteve iz ZDSMA in
- ali upravljate, financirate ali razvijate mobilno aplikacijo ter slednjo navedete.
Kot skrbnik vč kot 120 spletnih strani za občine, smo pripravili pojasnila in odgovor za spletne strani, katerih skrbnik in vzdrževalec je naše podjetje (Sigmateh d.o.o.).
1. Ali vaše spletišče izpolnjuje ali ne izpolnjuje zahteve iz ZDSMA
Sistem e-občina uporablja več kot 120 občin, skladnost z ZDSMA pa smo zagotovili že ob zakonsko določenem roku leta 2018. V smislu skladnosti z ZDSMA pregledana s strani Zveze društev slepih in slabovidnih Slovenije ter nekaj desetkrat pregledana s strani inšpektorja inšpektorata RS za informacijsko družbo. Vse zaznane pomanjkljivosti so bile odpravljene sistemsko, torej za vse naše stranke, zato sistem e-občina predstavlja primer dobre prakse skladnosti z ZDSMA. Z Inšpektoratom za informacijsko družbo smo zaradi tega redno v stiku, na lanskoletni konferenci "e-občina 2022" pa je bil eden izmed predavateljev tudi predstavnik Inšpektorata (g. Dragan Petrović).
Skladnost spletne strani z ZDSMA se preverja v dveh sklopih, ki jih podrobneje predstavljamo v nadaljevanju:
1.1 Tehnološka oziroma funkcionalna skladnost
Za ta del skladnosti v praksi poskrbi izvajalec spletne strani. Zagotoviti mora delovanje in funkcionalnosti delovanja spletne strani skladno z jasno določenimi alinejami v ZDSMA. Za ta del skrbimo mi in glede tega ste na varni strani. Po dosedanjih izkušnjah ki jih imamo je potrebno izpostaviti, da so vedno mogoče izboljšave in dopolnitve (nekatere so tudi subjektivne narave), pomembno pa je, da imate urejene vse ključne funkcionalne zahteve.
Za vsebinsko skladnost spletne strani skrbi vsaka občina sama. Tu je zahtev več, izpostavili pa bi predvsem tri:
- Slike / fotografije: Vsaka slika mora imeti opis vsebine. Mi smo programsko zagotovili da je le-to mogoče vpisati v naziv, ob vsakem nalaganju slike, pa je potrebno ročno vpisati kaj slika prikazuje (npr. Prihod dedka mraza). V kolikor je slika poimenovana npr. “DSC12345” ali “IMG12345.jpg”, uporabniki z različnimi oblikami oviranosti ne morejo prebrati, kaj prikazuje fotografija.
- Dokumenti / priloge: Dokumenti ki jih nalagate na spletno stran naj bi bili strojno generirani (npr. iz Word-a) in strojno berljivi (in ne skenirani). To v praksi pomeni, da lahko na vsakem dokumentu označite besedilo in ga kopirate. V kolikor je dokument skeniran (kot slika), besedila ni mogoče označiti in uporabniki z različnimi oblikami oviranosti ne morejo dostopati do vsebine teh dokumentov.
- Izjava o skladnosti z ZDSMA oziroma izjava o dostopnosti: Izjavo pripravi vsaka občina sama, v večini primerov pa je med občinami praktično enaka. V tej izjavi je ključna predvsem točka “Nedostopna vsebina na spletnem mestu”, v kateri občina opredeli, katere vsebine na spletni strani niso dostopne skladno z ZDSMA in zakaj. Nekaj primerov, kako so to uredile nekatere občine:
2. Ali upravljate, financirate ali razvijate mobilno aplikacijo ter slednjo navedete
Trend e-poslovanja so tudi mobilne aplikacije, ki v praksi nadgrajujejo spletno stran. Že vrsto let je namreč obiskanost spletnih strani iz mobilnih naprav veliko večja kot iz stacinarnih računalnikov, zato občine svojim občanom ponujajo za to prilagojeno mobilno aplikacijo. Ena izmed prednosti mobilnih aplikacij je predvsem v potisnih (push) obvestilih, torej prikaz obvestil na mobilni napravi občana, ki se pokaže ne kot elektronska pošta, ampak med obvestili na telefonu. Strošpek pošiljanja teh obvestil je brezplačen (npr. SMS obvestila so plačljiva), vsak občan pa si lahko sam nastavi, katera potisna obvestila želi prejemati in katera ne (npr. samo dogodki, novice, razpisi, seje, časopisi....).
V sklopu spletne strani za vas trenutno še ne izdelujemo mobilne aplikacije. V kolikor želite imeti mobilno aplikacijo, vam lahko pripravimo ponudbo in vam le-to tudi predstavimo (začetni strošek od 1.720,00 EUR + DDV, mesečni strošek od 65,00 + DDV) in vam le-to tudi predstavimo. Prednosti mobilne aplikacije, izdelane na naši platformi e-občina:
- zakonska skladnost: GDPR (soglasje je podano na spletni strani in se prenese tudi na mobilno aplikacijo), ZDMSA
- delovnja vseh funkcionalnosti, ki so na spletni strani (e-vloge, spletno plačevanje taks, nastavitve obeščanja),
- nižji stroški (vse objave iz spletne strani se samodejno prenašajo v mobilno aplikacijo, izvajajo se osvežitve...)
V kolikor razmišljate o prenovi spletne strani tudi za javne zavode ali druge organizacije v občini, izdelujemo tudi to. Ker že uporabljate platformo e-občina, to pomeni, da se (po želji) med vami spletnimi strani vaših zavodov oz. drugih organizacij vzpostavi povezava, s katero se omogoča tudi prenos želenih vsebin (npr. pomembnejše novice, dogodki javnega zavoda so lahko ob potrditvi urednika (vas) prikazani tudi na spletni strani vaše občine, prednosti pa je seveda še več.
Za kakršna koli vprašanja ali predstavitev našega sistema smo na voljo.